بررسی ایجاد دهکده لجستیک در اصفهان و مشهد 

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور گفت: ایجاد مراکز لجستیکی در کشور اقدام مهمی است و ایستایی کالاها در بنادر و گمرک باید کاهش یابد.

وی افزود: طرحی به منظور عبوری کردن بنادر به‌جای ایستایی بودن آن‌ها، در شورای اقتصادی دولت مطرح کرده‌ایم که در حال بررسی قرار دارد.

قاسمی با اشاره به نقش ترانزیت ایران در کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب خاطرنشان کرد: در گام اول ۱۰ مرکز لجستیکی در استان‌های همجوار ایجاد می‌شود که مربوط به بارهای ایران است.

وی با اشاره به توافقنامه عشق‌آباد گفت: دو شرط تسهیل عبور از گمرکات و صدور ویزای حداقل یک‌ساله برای رانندگان، لوکوموتیورانان و تجار را در توافقنامه عشق‌آباد مطرح کردیم تا حجم ترانزیت در منطقه افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای ترانزیت کشور با وجود چهار خط ریلی در شمال و جنوب کشور و چهار خط آزادراهی مهم اظهار کرد: برای استفاده از این ظرفیت باید توقف طولانی در گمرک را اصلاح کنیم تا دنیا کریدورهای کشور ایران را برای حمل کالا انتخاب کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای تامین مالی پروژه‌ها در همه شقوق حمل و نقل تهیه شده تا با استفاده از منابعی خارج از منابع دولت طرح‌های توسعه‌ای ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را در زمان‌بندی سه ساله تکمیل کنیم.

وی افزود: درباره مراکز لجستیک محدودیت‌هایی وجود دارد که موظف به رعایت آن هستیم؛ اما اساس کار بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده و نقش دولت باید حاکمیتی باشد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی دولت در مراکز لجستیکی جایگاه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ندارد.

وی بیان کرد: درباره محل مراکز لجستیک نیز باید مطالعات حاکمیتی انجام و زمان‌بندی تعیین شود تا سرمایه‌گذار در زمان مورد نظر وظایف خود را انجام دهد، همچنین زمین باید در اختیار یکی از سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد؛ اما دولت به هیچ عنوان نباید وارد ساخت و ساز شود بلکه ساخت و سازها در مراکز لجستیک باید کاملاً توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام گیرد.

Author: aminkav

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.